Autózás, emberiség Budapesten és máshol – www.bpae.hu
Show MenuHide Menu

Category Archives: Egyéb

Pénztárgépek csigatempóban

2013. augusztus 18.

A NAV honlapján közzétett regisztrációs nyomtatványon lehetőség van jelezni a támogatási igényt is a vállalkozásoknak. A tanúsítványt öt-nyolc nap alatt kapja meg az igénylő, amit neki oda kell adnia a pénztárgép-forgalmazónak, és a forgalmazó igényli majd az adóhatóságtól az 50 ezer forintot.

Ha valaki még sem veszi igénybe a nyújtott támogatást, a kódra akkor is szüksége van, hisz anélkül a pénztárgépeket nem lehet megrendelni. Varga Árpád elnökhelyettes felhívta arra is a figyelmet, hogy szeptember elsejétől az adóhatóság megkezdi az ellenőrzéseket. Mégpedig, hogy az illetékesek rendelkeznek-e online pénztárgéppel, és ha nem, regisztráltatták-e magukat egyáltalán. Eddig mindössze 30 ezren kértek az adóhatóságtól az online pénztárgép üzembehelyezési kódot, viszont a szeptember 1-jei határidőre 200-250 ezer pénztárgépnek kell rendelkeznie a 16 számjegyű kóddal. Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnökhelyettese, Varga Árpád szerint azonban még sem annyira rossz a helyzet, ugyanis az elmúlt napokban már megduplázódott az igénylők száma, s arra számítanak, hogy ezt követően már felgyorsul az ügymenet. Ez azért is fontos, mert az igény beérkezése nélkül nem lehet megrendelni a pénztárgépeket, valamint a gépenkénti 50 ezer forintos állami támogatás igénybevételének is ez lenne ugyebár a függvénye. A NAV figyelembe veszi, hogy az adózó eleget tett-e kötelezettségének. Ha esetleg még a pénztárgépet nem kapta volna meg, de az igénylése már korábban megtörtént, akkor nem, viszont, hogy ha mulasztás történt a vállalkozó részéről, akkor bizony bírságot szabhat ki az adóhatóság. Az elnökhelyettes továbbá közölte, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) kérésére országos konzultációsorozatot indítanak a jövő héten, ezáltal ismertetik az online pénztárgép rendszerének működését, és az adóügyi ellenőrzés menetét is. Mindez idáig, közel negyven helyszínre hívták már a Nemzeti Adó-és Vámhivatal illetékes szakértőit ez ügyben. Ezenkívül, azt is hozzátette, hogy eddig három pénztárgép típus kapta meg az engedélyt, melyek az állami adóhatósággal online adatkapcsolatban állnak, a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivataltól. Arra a kérdésre miszerint, nem lett volna-e egyszerűbb és gyorsabb átvenni valamelyik már működő megoldást- az elnökhelyettes azt válaszolta, hogy a Mo.-on bevezetendő online pénztárgépes rendszer, biztonságosabb a más országokban bevezetetteknél. Korábban, a pénztárgépek adóhatósághoz való online bekötésének következményeként 95 milliárd forint többletbevételt vártak, viszont a határidő többszöri csúszása miatt, ennek szinte már csak a felével terveznek. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterelnök július közepén, 45-50 milliárd forint bevételt említett a 2013. szeptemberi átállás kapcsán. Varga Árpád elnökhelyettes úgy vélekedett, hogy az eredetileg tervezett bevétel hosszabb távon “benne van a rendszerben”, valamint hozzátette azt is, hogy már van fellendülés a májusi kiskereskedelmi adatok szerint, mivel a kereskedők a korábbiakhoz képest, több bevételt vallottak be. Ez azzal is magyarázható, hogy az ágazatban gyorsan terjed a hír, miszerint a NAV becslést készít majd az új adatforgalomról és a régiről egyaránt.

Repülésszimuláció: a torony

2013. július 20.

Egy virtuális szimulációs torony segít a repülőtéri kifutók és forgalom megtervezésében. Sok probléma van a San Francisco Nemzetközi Repülőtérrel. Az Öböl híres köde, egy sor párhuzamos kifutópálya, amelyeket még második világháború előtti gépekre terveztek és mindazok a problémák, amelyek egy 21. századi légi forgalomban előfordulhatnak teszik a repülőteret az ország egyik legrosszabb pontosságú terévé: itt minden három útból kettő legalább 15 perccel késik. Virtuális Irányítótorony segítségével a legforgalmasabb repülőterek is szimulálhatóak. „Bővítenünk és átépítenünk kellene,” magyarázza Ron Wilson, a város Repülőtéri Bizottságának egyik vezetője. Az állami szabályok megkötik, hogy automata pilótás landolásnál a párhuzamos leszállópályák legalább 4300 láb távolságban kell, hogy legyenek, amit, ha itt be akarnak tartani, „ az egyetlen megoldás, ha az egyik kifutó a San Francisco öbölbe kerül,” jegyzi meg Wilson. A helyi érdekvédő szervezetek attól félnek, hogy ez káros lehet a környezetre. Az évek óta tartó folyamatos feltöltésnek köszönhetően „az Öböl kétharmada annak, mint amikor Kalifornia állammá alakult” 1850-ben, magyarázza Will Travis, a San Francisco Öböl Fejlesztési és Felügyeleti Kabinetnek igazgatója. „Arra vagyunk kíváncsiak, lehetséges-e úgy megoldani ezt az égető problémát, hogy egy négyzetcentiméternyi aszfaltot se kelljen lerakni.” A társadalmi ellenkezés mindennapossá vált, amint szóba került a repülőtér átépítése és növelése. Mostanra a Nemzeti Repülési és Légi Kabinet Hadi Kutatóközpontja és az Nemzeti Repüléstechnikai Kabinet rendelkezésére áll egy új eszköz, ami segíthet a tervezőknek, hogy ilyen esetekben egy mindenkinek tetsző megoldással állhassanak elő. A RepülésJövő Központ elnevezésű hely egy 360°-os virtuális valóság légi-közlekedés irányító torony, ami képes felszíni mozgások – amelyek a járatok késéséért leginkább felelősek –, továbbá a felszállások és leszállások szimulációit lefuttatni bármilyen létező és elképzelt repülőtér esetén. A fejlesztők állítása szerint ez az egyedülálló, 10 millió dolláros szimulátor lehetővé teszi majd, hogy a repülőtér tervezők teljesen a valósághoz igazíthassák terveiket és hogy az irányítók kipróbálhassák a járatok mozgását még mielőtt egy darab betont is leraknának – vagy feltöltenének egy négyzetméternyi területet egy így is gyorsan zsugorodó öbölből.